Campagne ‘veiligheid en noodstroominstallaties’

Als werkgever wilt u goed voor uw medewerkers zorgen. Natuurlijk. U zorgt voor hun veiligheid én voor een veilige werkplek. Ook noodstroomaggregaten moeten tijdig en regelmatig gekeurd worden. Keuringen en periodieke inspecties zijn gericht op het veilig kunnen bedienen én het veilig functioneren van de installaties. Daarmee zorgt u voor een veilige situatie. Helaas, is die er niet altijd.

Tijdig keuren en inspecteren van machines

Avinash Banwarie, directeur van Powertec Diesel Services: “De inspectienormen als gevolg van de wet- en regelgeving zijn vaak bij klanten/gebruikers onbekend. Die onbekendheid kan leiden tot gevaarlijke situaties. In het kader van onze zorgplicht zijn wij enige tijd geleden een bewustwordingscampagne gestart.

We hebben de betreffende wet- en regelgeving actief onder de aandacht gebracht bij onze klanten, met als doel het veilig kunnen bedienen en veilig functioneren van noodstroominstallaties. Het tijdig uitvoeren van SCIOS-keuringen en inspecties aan noodstroomaggregraten is gewoon noodzaak en de klant voorkomt sancties vanuit het bevoegd gezag.

En wat blijkt? Door persoonlijke aandacht en goede toelichting over de wet- en regelgeving is er bewustwording ontstaan en zijn er acties ondernomen. Daar worden we bij Powertec blij van!”

Zorgwekkende situatie

Wat komt Powertec in de praktijk tegen? Avinash; “Wij komen nog regelmatig noodstroomaggregaten tegen, waarbij de Eerste Bijzondere Inspecties (EBI) of periodieke keuringen (PI-keuringen) niet hebben plaatsgevonden. Terwijl de wet- en regelgeving vanaf 2017 van toepassing is! Ai, dat vind ik zorgwekkend!”

Avinash vervolgt; “Wordt onze hulp bij deze machines gevraagd, dan doen wij eerst een zogenaamde ‘nul-inspectie’. Dit is een standaardprocedure. Wij checken de onderhoudshistorie van het noodstroomaggregaat, het besturingssysteem en de brandstofopslaginstallatie. Daarnaast beoordelen wij ook de beschikbaarheid van alle elektrotechnische componenten en de kritische mechanische onderdelen van de dieselmotor. Kortom, de volledige installatie. De resultaten van de nul-inspectie worden opgenomen in een onderzoeksrapport.”

Geplande uitvoering

Het onderzoeksrapport geeft duidelijkheid over: de technische constateringen, het eventueel achterstallig onderhoud, de consequenties van de wet- en regelgeving, een meerjarenbegroting inclusief de noodzakelijke investeringen op korte en langere termijn. Zo weet de klant wat er te doen staat.

Avinash: “Exact. Wij zorgen vervolgens dat alles uitgevoerd wordt zoals afgesproken. Onze klanten krijgen van ons tijdig bericht wanneer de verschillende wettelijke keuringen moeten plaatsvinden. Hiermee ontlasten wij hen en de klanten kunnen rekenen op onze expertise én die van onze specialisten waarmee wij samenwerken.”

Geslaagde campagne

Wat heeft de bewustwordingscampagne inmiddels opgeleverd?

“Op basis van onze inventarisatie in 2017-2020 met betrekking tot de 2 tot 4 jaarlijkse PI-keuringen, hebben wij alle betrokken klanten actief aangeschreven. Soms tot vervelens toe”, vertelt Avinash lachend.

“We hebben in de eerste helft van dit jaar 20 extra zogenaamde 0-inspecties uitgevoerd. Deze hebben ertoe geleid dat het achterstallig onderhoud is weggewerkt en dat de noodzakelijke inspecties en keuringen uitgevoerd zijn.”

Hij vervolgt: “In de eerste helft van 2022 zijn ook 85 extra (!) SCIOS-keuringen en/of inspecties uitgevoerd. Daardoor hebben onze klanten risico’s van uitval noodstroomaggregaten geminimaliseerd en bovenal zijn zij verzekerd van een veilige installatie voor hun en onze eigen medewerkers! En - niet heel onbelangrijk- hiermee voldoen zij ook aan hun zorgplicht. We kijken terug op een zeer geslaagde campagne.”

Zie ook: https://www.powertecdiesel.nl/keuringen-en-inspecties.

Vragen naar aanleiding van dit blog of wilt u contact opnemen, dat kan via: info@powertecdiesel.nl of bel naar: 0297-381818.

Vorige
Vorige

Klant aan het woord: Infratech Groep

Volgende
Volgende

Kennismaking Edwin Bontjer, werkvoorbereider/calculator